جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۰۴

اخبار

حمایت صحا از تولید داخلی آنزیمی کاربردی در 7صنعت مهم

آنزیم
آنزیم آلفا آمیلاز یک آنزیم هیدرولازی است که هیدرولیز اتصالات گلیکوزیدی در نشاسته را کاتالیز می‌کند و با حمایت صحا و توسط شرکت توسعه «بن‌دا فرآور» تولید می‌شود.
به گزارش روابط عمومی صحا، فناوری‌های زیستی امروز پا به پای دیگر عرصه های صنایع پیشرفته، در صنایع مختلف کاربردهای حیاتی و شگفت انگیز دارند. 
یکی از این عرصه ها آنزیم‌هاست که در دنیای عجیب و پیچیده‌شان چندین حوزه تخصصی علم را که سرسلسله آنها شیمی هست، به هم گره می زند. نوعی از این آنزیم ها که در کنار سایر نوع آنزیم ها توسط شرکت توسعه «بن‌دا فرآور» تولید می شود، آنزیم آلفا آمیلاز است. این شرکت با دریافت تسهیلات از صندوق حمایت از صنایع پیشرفته تولید این محصول را سرعت ببخشد.
 
آنزیم آلفا آمیلاز یک آنزیم هیدرولازی است که هیدرولیز اتصالات گلیکوزیدی در نشاسته را کاتالیز می¬کند. محصول نهایی فعالیت آلفا آمیلاز، الیگوساکاریدهایی با طول مختلف و کنفیگوراسیون آلفا و آلفا دکسترین است که حاوی مخلوطی از مالتوز، مالتوتریوز و الیگوساکاریدهای انشعابدار واحد های 8-6 تایی گلوکز حاوی اتصالات α-1,4 و -1,6 α است.
این آنزیم یک متالوآنزیم حاوی کلسیم است و جزء مهمترین آنزیم ها در عرصه بیوتکنولوژی است که در کلاس آنزیمهای صنعتی تقریبا 25% از بازار آنزیم های دنیا را به خود اختصاص داده است. 
 
این آنزیم ها از منابع مختلفی از قبیل گیاهان، جانوران و میکروارگانیسم ها بدست می آیند. امروزه آمیلاز های میکروبی زیادی به صورت تجاری در دسترس هستند و تقریبا به طور کامل جایگزین هیدرولیز شیمیایی نشاسته در صنایع مختلف شده اند. 
 
کاربرد آنزیم آلفا آمیلاز در صنایع مختلف

 

این آنزیم به عنوان یک کالای واسطه کاربرد گسترده و پتانسیل بالایی در صنایع مختلف دارد و جایگزین روش¬های شیمیایی متداول شده است که در نتیجه موجب تسهیل فرایندهای مربوط و تولید آلودگی کمتر در محیط زیست می گردد. این صنایع شامل:

1-صنایع شوینده: این صنعت مصرف کننده عمده آنزیم ها چه از لحاظ حجم و چه ارزش است. استفاده از آنزیم ها در فرمولاسیون شوینده¬ها توانایی آن¬ها را در حذف لکه های سخت و تبدیل آن ها به یک شوینده سازگار با محیط زیست ممکن می‌سازد. آمیلاز دومین آنزیمی است که برای فرمولاسیون شوینده‌های آنزیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و حدود 90% تمام شوینده¬های مایع حاوی این آنزیم هستند.
 
این آنزیم جهت تجزیه باقی مانده‌های غذاهای حاوی نشاسته مثل سیب‌زمینی، شکلات و غیره به دکسترین و دیگر الیگوساکاریدهای کوچکتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. آمیلازهای مورد استفاده در این صنعت در دماهای پایینتر و pH قلیایی فعالیت دارند، پایداری لازم در محیط ماده شوینده و پایداری اکسیداتیو آمیلاز یکی از مهمترین عوامل برای استفاده از آنها در شوینده‌ها است. آنزیم های مورد استفاده در این صنعت از Bacillus یا  Aspergillus بدست می¬آید.

 

2-صنایع غذایی: آمیلازها به طور گسترده در صنایع غذایی از قبیل تولید نان، نوشیدنیها، کیک‌ها، آبمیوه‌ها و شربت نشاسته مورد استفاده قرار می‌گیرند. این آنزیم جهت تخریب نشاسته در آرد و تبدیل آن به دکسترین‌های کوچک به خمیر نان اضافه می¬شود و سپس بوسیله مخمر تخمیر می گردد.

همچنین اضافه کردن این آنزیم به خمیر منجر به افزایش نرخ تخمیر و کاهش ویسکوزیته خمیر شده و در نتیجه حجم و بافت محصول بهبود می یابد. بعلاوه تولید شکر اضافی در خمیر روی مزه، رنگ و کیفیت پخت نان موثر است. علاوه بر تولید اجزاء قابل تخمیر، آلفا آمیلاز تاثیر ضد بیات شدگی در پخت نان دارد و مدت زمان ماندگاری و نرم ماندن محصولات پخته شده را بهبود می بخشد. در حال حاضر آمیلاز پایدار دمایی حاصل از Bacillus stearothermophilus در صنایع پخت نان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این آنزیم برای شفاف سازی آبمیوه ها و یا ماءالشعیر یا برای تیمار اولیه غذای حیوانات جهت بهبود قابلیت هضم فیبر مورد استفاده قرار می¬گیرد.

3-تولید سوخت الکلی: اتانول به عنوان مهمترین سوخت زیستی مایع مطرح می باشد. نشاسته نیز بواسطه قیمت کمتر و دسترسی راحتتر در تمام مناطق دنیا به عنوان مهترین سوبسترای مورد استفاده در این صنعت می باشد. نشاسته از طریق میکرو ارگانیسم های آمیلولیتیک یا آنزیم هایی از قبیل آلفا آمیلاز به شکر تبدیل می شود و سپس فرمانتاسیون ادامه یافته و شکر با استفاده از میکروارگانیسم های تخمیر کننده اتانول از قبیل مخمر Saccharomyces cerevisiae تبدیل به اتانول می شود. 
 
4-تبدیل نشاسته: کاربرد گسترده آنزیم الفا آمیلاز در صنعت نشاسته است که برای هیدرولیز نشاسته در پروسه مایع سازی نشاسته و تبدیل نشاسته به شربت گلوکز و فروکتوز استفاده می شود. آلفا آمیلاز حاصل از Bacillus stearothermophilus ، Bacillus licheniformis در این زمینه مورد استفاده قرار می¬گیرند.چ
 
 5-صنایع نساجی: آمیلازها در صنعت نساجی برای فرایند آهارزدایی مورد استفاده قرار می گیرند. آهارهایی مثل نشاسته قبل از تولید پارچه برای اطمینان از پروسه مناسب بافت پارچه بکار برده می شوند و سپس از پارچه بافته شده در زمان تکمیل پارچه حذف می شود. نشاسته یک آهار هست که بسیار مورد توجه قرار دارد زیرا ارزان است و بسادگی قابل دسترس است و به راحتی حذف می شود. آلفا آمیلاز به صورت انتخابی آهار را حذف می کند بدون اینکه آسیبی به الیاف بزند. آمیلاز حاصل از سویه های Bacillus در صنعت نساجی به مدت زیادی مورد استفاده قرار می گیرند.
 
 6-صنعت کاغذ: استفاده از آلفا آمیلازها در صنعت کاغذ و خمیر برای تغییر نشاسته¬ای که کاغذها را پوشانده مورد استفاده قرار می¬گیرد. ویسکوزیته نشاسته طبیعی برای آهار زدن به کاغذ زیاد است و این می تواند از طریق تخریب جزئی پلیمر با آلفا ¬آمیلاز در پروسه¬های مختلف تغییر یابد. نشاسته به عنوان یک آهار خوب برای تکمیل کاغذ است که روی کیفیت نوشتن و قابلیت پاک کردن علاوه بر پوشش مناسب کاغذ موثر است.
 
 7- صنعت خوراک: این آنزیم در این صنعت نیز مورد استفاده قرار می گیرد که باعث تکمیل ظرفیت آمینولیتیک آندوژن می شود و باعث هضم بهتر و بیشتر نشاسته می شود.
 
 انتهای پیام/

 

لینک کوتاه: https://www.airdfh.ir/u/18i

۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۱۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید