پنج شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ۲۰:۳۹

اخبار

نادری‌منش: صادرات تنها راه نجات صنایع پیشرفته‌کشور است

صادرات، صنایع پیشرفته، نادری منش، صحا
مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته ضمن اشاره به اینکه اولویت موضوعی صندوق در سال جاری بحث صادرات است، بیان داشت: صادرات تنها راه نجات صنایع پیشرفته‌کشور است و شرکت‌ها در شرایط موجود نیازمند فروش بالا هستند و فروش بالا که منجر به تامین ارز می‌شود وابسته به افزایش صادرات است.
به گزارش روابط عمومی صحا، مهندس محسن نادری منش مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته صبح امروز (چهارشنبه) در نشست مجمع عمومی سالیانه این صندوق اظهار داشت: از سال ۱۴۰۰ با توجه به وظایفی که به صندوق حمایت از صنایع پیشرفته واگذار شد، افزایش سرمایه‌هایی صورت گرفت و به موازات آن تنوع خدمات نیز افزایش یافت. 
 
وی افزود: جذب سرمایه‌گذاری داخلی، گسترش همکاری‌های فنی بین‌المللی، ایجاد زمینه‌های لازم برای اشاعه دانش فنی، ارائه ضمانتنامه‌ها و حمایت از همایش‌ها و مطالعات تحقیقاتی بنیادین، کاربردی و توسعه‌ای و حمایت از طرح‌های تولیدی نیمه صنعتی، انبوه و استارتاپی و ارائه خدمات فنی- مهندسی و خرید و انتقال دانش‌ها از جمله زمینه خدمات صندوق حمایت از صنایع پیشرفته است.
 
نادری‌منش با اشاره به نوع خدمات صندوق بیان داشت: در سال ۱۴۰۲ توانستیم میزان ارائه ضمانتنامه‌ها را افزایش بدهیم و خدمات جدیدی را ذیل هرکدام از ابزارهای حمایتی اضافه کردیم.
 
وی افزود: خدمات کارشناسی به طور مستمر در حال ارائه است و سرمایه‌گذاری خطرپذیر غیر مستقیم که سال گذشته با تصویب آیین‌نامه‌های آن در مجمع کمک بزرگی به صندوق شد، در حال ارائه به متقاضیان است.
 
مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته به بیمه‌های تخصصی به عنوان دیگر ابزار حمایتی صندوق اشاره کرده و اظهار داشت: این خدمات سرفصلی است که در سال آینده شروع خواهد شد و به ابزارهای حمایتی صندوق افزوده می‌شود. 
 
وی با تاکید بر اینکه خدمات صندوق صرفاً برای بنگاه‌های صنایع پیشرفته خصوصی و تعاونی هست، گفت: به دلیل اینکه نوع نگاه حمایتی صندوق به بخش خصوصی هست، به راحتی می‌تواند با این بخش ارتباط بگیرد و رسالت خود می‌داند که همه همت خود را به کار گیرد که این بخش را رشد دهد.

 

سهم صنایع پیشرفته در صنعت ۵ درصد است

 
مهندس نادری‌منش با بیان اینکه سهم صنایع پیشرفته در صنعت طبق بررسی‌ها حدود ۵ درصد است، خاطرنشان کرد: صنایع پیشرفته از صنایع کوچک و استارتاپی گرفته تا صنایع بزرگ، حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال نیازمند تامین مالی اعم از تسهیلات بانکی و بازار سرمایه تا انواع دیگر حمایت‌ها هستند. 
 
وی افزود: بخشی از این حمایت‌ها در لایه‌های ابتدایی توسط صندوق نوآوری و شکوفایی انجام می‌شود ولی در لایه‌های دیگر که جنس صنعتی دارند و به عنوان بنگاه‌های متوسط و بزرگ تلقی می‌شوند، یک خلاء جدی داریم. 
 
مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته با اشاره به اینکه این صندوق سقف تسهیلات حمایتی خود را از ۵ میلیارد تومان به ۲۵ میلیارد تومان افزایش داده، گفت: سقف تسهیلات و ضمانتنامه را به سرمایه تعبیه شده خود وصل کردیم. سرمایه تعبیه شده شرکت از حدود ۱۲۵ میلیارد تومان، اکنون به ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسیده و درصدد افزایش سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومانی هستیم که البته نیازمند یک سری مقدمات است و با توجه به این ۱۰ هزار میلیارد تومان، ما باید چیزی حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی داشته باشیم.
 
نادری منش با بیان اینکه ۷۰ یا ۸۰ شرکت بزرگ با بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان فروش در سال در حوزه صنایع پیشرفته داریم که این شرکت‌ها با مشکل تامین مالی مواجه هستند، اظهار داشت: راه تامین مالی این شرکت‌ها ورود به بازار سرمایه است و صندوق حمایت از صنایع پیشرفته به عنوان رکن ضامن به این حوزه ورود پیدا می‌کند و درصدد انتشار اوراق نیابتی در این زمینه است. 

 

ایجاد شبکه تامین مالی صنایع پیشرفته

 
وی افزود: درصدد این هستیم که با استفاده از همه ظرفیت‌ها و ایجاد شبکه‌ای از بخش‌های مختلف، یک هم‌افزایی در تامین مالی بنگاه‌های صنایع پیشرفته شکل بدهیم.

 

رشد 3برابری ارائه تسهیلات در هر سال

 
مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته با اشاره به رشد سریع حجم و تعداد حمایت‌های این صندوق اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ صد مورد تسهیلات به شرکت‌ها اعطا شده بود که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۳۰۰ مورد و در سال ۱۴۰۲ به ۱۰۵۰ مورد ارائه تسهیلات رسید که نشان دهنده رشد سه برابری در هر سال است. 
 
وی افزود: سال گذشته ورودی درخواست‌های صندوق حمایت از صنایع پیشرفته ۶۷۷ مورد با رقم ۱۱ هزار میلیارد تومان بود و این رقم در سال قبل‌تر از آن ۶۰۰۰ میلیارد تومان بود. 
 
نادری‌منش در عین حال با تاکید بر اینکه این تعداد از ورودی‌ها مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرد، اظهار داشت: رشد اعطای حمایت‌ها بسیار قابل توجه است که البته افزایش سقف اعطای تسهیلات و ضمانتنامه تاثیر بسزایی در این امر داشته است.

 

تمایل همکاری نهادهای بورسی با صحا

 
مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته با بیان اینکه ۹۰۰ شرکت صنایع پیشرفته با این صندوق در حال همکاری هستند که این رقم قابل توجه است، گفت: نهاد بورسی تمایل بسیاری نسبت به همکاری با این صندوق نشان می‌دهند و این امر به دلیل توانمندی مکاری صندوق با شرکت‌های مختلف و اطلاعاتی است که ما از شرکت‌های صنایع پیشرفته داریم. 

 

 بسیاری از نزاع‌های بین‌المللی از جنس اطلاعات و داده است

 

وی با تاکید بر اینکه آینده،آینده دیتا و داده است، گفت: هوش مصنوعی که امروز در دنیا مطرح است بر پایه داده عمل می‌کند و بسیاری از نزاع‌های بین‌المللی در سطح جهان از جنس اطلاعات و داده است.

 

صادرات تنها راه نجات صنایع پیشرفته‌کشور است

 
نادری منش ضمن اشاره به اینکه اولویت موضوعی صندوق در سال جاری بحث صادرات است، بیان داشت: صادرات تنها راه نجات صنایع پیشرفته‌کشور است و شرکت‌ها در شرایط موجود نیازمند فروش بالا هستند و فروش بالا که منجر به تامین ارز می‌شود وابسته به افزایش صادرات است. همچنین دسترسی به ارز دسترسی به تکنولوژی را هم برای کشور آسان‌تر می‌کند.
 
وی افزود : در این زمینه همکاری‌هایی با سازمان توسعه تجارت در خصوص ایجاد مراکز تجاری در کشورهایی چون پاکستان آغاز کرده‌ایم و مشوق‌های خاصی برای صادر کنندگان در برنامه‌هایمان داریم.

 

معضل مهاجرت شرکت‌ها

 
نادری منش به معضل مهاجرت نخبگان اشاره کرده و بیان داشت: پیش از این شاهد بودیم که نخبگان از کشور مهاجرت می‌کردند ولی اکنون شرکت‌ها از کشور خارج می‌شوند که این امر ضرورت حمایت از صندوق‌های حمایتی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

 

به گزارش صحا، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته صبح امروز چهارشنبه با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های عضو این مجمع در محل این صندوق برگزار شد.

 گزارش هیئت مدیره به مجمع عمومی، ارائه صورت‌های مالی و پرسش و پاسخ اعضای مجمع نسبت به عملکرد صندوق در سال ۱۴۰۲ از محورهای مهم جلسه بود.

 وزارت صنعت معدن و تجارت،وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت نیرو، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور اعضای مجمع عمومی شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته هستند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه: https://www.airdfh.ir/u/198

۲۱ شهریور ۱۴۰۳ ۱۶:۱۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید